bal

Volleybal gaat door, maar zonder publiek

Volleybal mag doorgaan, maar er gelden voor 3 weken aanvullende coronamaatregelen. Zo wordt er gespeeld zonder publiek en blijven de sportkantines dicht. Lees nu alle genomen maatregelen.

Uit de persconferentie van het kabinet van maandagavond 28 september blijkt dat er vanaf dinsdag 18.00 uur aanvullende maatregelen gelden om het coronavirus te bestrijden. De maatregelen gelden voor ten minste drie weken. Er kan gewoon gevolleybald worden. Trainingen en wedstrijden kunnen doorgang vinden, maar met enkele aanpassingen.

Hieronder de maatregelen die van toepassing zijn op de training en het spelen van wedstrijden.

• Vanaf 29 september 18.00 uur is publiek 3 weken niet meer toegestaan bij sportactiviteiten. Dat geldt zowel voor professionele sportwedstrijden als voor amateurwedstrijden.
  • Vanaf 29 september 18.00 uur gaan sportkantines tijdelijk dicht.

Sport uitgezonderd voor maximumaantallen

Tijdens de persconferentie werd aangekondigd dat er voor activiteiten binnen een maximumaantal van 30 mensen geldt. Sportbeoefening is daarvoor uitgezonderd. Dat geldt onder de huidige voorwaarden dus voor spelers/coaches, scheidsrechters, zaalwacht en officials. Na afloop van training of wedstrijd geldt het maximumaantal wel. Het is dus de bedoeling dat je na afloop daarvan de sportaccommodatie zo snel mogelijk verlaat.

Tevens werd er gesproken over een maximale gezelschapsgrootte van 4 personen. Ook daarvoor is sportbeoefening uitgezonderd. Er mag gezamenlijk getraind worden en er mogen wedstrijden gespeeld worden. Na afloop geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen voor sporters vanaf 13 jaar wel. De regels gelden niet voor kinderen tot en met 12 jaar.

Kinderen naar training of wedstrijd brengen

Voor ouders die hun kinderen (tot en met 17 jaar) naar wedstrijden of trainingen brengen, gelden vanaf dinsdag 18.00 uur ook aangescherpte regels. Bij een training en een thuiswedstrijd wordt een ouder gezien als toeschouwer. De ouder mag dan niet blijven kijken. Bij een uitwedstrijd geldt de benodigde rijdende ouder niet als publiek, maar is die onderdeel van de teambegeleiding. Er mag dan gekeken worden naar de wedstrijd.

LET OP: Clubs kunnen afwijken van deze richtlijn, houd de website van de thuisspelende vereniging in de gaten. Beperk het aantal rijdende ouders tot een minimum.

Sportkantines dicht

De maatregel om sportkantines te sluiten vanaf dinsdag 29 september 18.00 uur is genomen om de sportbeoefening door te laten gaan, maar te voorkomen dat grote groepen mensen bij elkaar komen. Ook de horeca bij commerciële sportaanbieders gaan voor de periode van drie weken dicht.